via @Info_Dron

RecenzjeOpisy

IT-AIR1 – największa polska bezzałogowa ptaszyna wyfrunęła już z gniazda. Dziewiczy oblot zaliczony!

Wydarzenie, które zasygnalizowano w tytule, miało miejsce  3 tygodnie temu, t.j. 30.10.2014 n.e. w Dęblinie, konkretniej w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.

www.itwl.pl

www.itwl.pl

Dlaczego oblot tego drona jest taki ważny?

Otóż, po pierwsze, jak już wspomniano, jest to obecnie największy „latający” dron polskiej konstrukcji. Po drugie, dron wykonał półgodzinny lot w pełni autonomicznie, po trzecie, jest na tyle duży, że bez problemu może być zaopatrzony w całą masę elektroniki badawczej (do 100kg!), może nawet broni i po czwarte, jego zasięg jest, jak na polskie warunki, dość spory, testowo oddalił się co prawda tylko na 20 km (na wys. 3km), ale jego możliwości są znacznie wyższe, o czym dalej!

Stąd udana próba lotu, to bez wątpienia dobra wróżba na przyszłość i bez wątpienia, sukces załogi, która zaangażowana była i nadal jest w całe przedsięwzięcie.

Konkretniej, drona typu TBSP (Taktyczny Bezzałogowy Statek Powietrzny) opracowano we współpracy Airbus Defence and Space oraz Instututu Technicznego Wojsk Lotniczych.  Masa startowa IT-AIR1 to  570 kg, długość blisko 5,47m, wysokość – 1,99 m, a rozpiętość skrzydeł – 8 m. Długość lotu do 14 godzin, zasięg 250km (Zasięg łącza danych – 250 km + 150 km). Może latać o każdej porze dnia i nocy. Co więcej, może także przenosić uzbrojenie, co znacząco zwiększa jego zakres możliwości.

ITWL

ITWL

www.itwl.pl

www.itwl.pl

Na wyposażeniu tejże ptaszyny znajdziemy m.in.:

  • głowicę optoelektroniczna
  • radar mikroSAR
  • zintegrowany system zakłóceń
  • inne systemy zabezpieczeń

Potencjalne zastosowanie:

  • zwalczanie terroryzmu i piractwa (policja)
  • akcje poszukiwawczo-ratownicze
  • misje rozpoznawcze (wojsko)
  • misje bojowe; wsparcie sił lądowych z powietrza (wojsko)
  • kontrola granic (służba celna)
  • monitoring terenów zagrożonych np klęską żywiołową, pożarami, powodzią, itp (cywilne)
  • monitoring lini energetycznych, gazowych i innych rurociągów (cywilne)
  • inne cywilne
Załoga w centrali www.itwl.pl

Załoga w centrali www.itwl.pl

IT-AIR1 jako jedyny tego typu statek w Europie jest dopuszczony do poruszania się w tzw. przestrzeni segregowanej (Dokładne przepisy w tej przestrzeni reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.).

Swoją drogą, takie fajne wydarzenie, a ITWL dopiero teraz się tym pochwaliło na FB… mało poważne przyznam szczerze, ja bym chyba wymienił rzecznika prasowego w takiej sytuacji. Z resztą zobacz na samą maszynę, Airbus zadbał o swoje logotypy, a ITWL ledwo widać… Oj marketing leży i kwiczy… 😀

Na koniec jeszcze parę fot ze startu, z oblotu i lądowania (na dowód) 😉 :

Technicy na pasie startowym, IT-AIR1, www.itwl.pl

Technicy na pasie startowym, IT-AIR1, www.itwl.pl

IT-AIR1, www.itwl.pl

IT-AIR1, www.itwl.pl

Oblot IT-AIR1, www.itwl.pl

Oblot IT-AIR1, www.itwl.pl

Technik na pasie startowym, IT-AIR1, www.itwl.pl

Technicy na pasie startowym, IT-AIR1, www.itwl.pl

źródło: ITWL, Airbus Defence and Space, FB

Artykuły podobne

  • Airbus będzie odpowiadać za eksploatację dronów Heron 1 w ramach usług dla rządu niemieckiego również w Mali

    Niemiecka Agencja Zamówień Obronnych (BAAInBw) oraz Airbus Defence and Space podpisały umowę na dostarczenie dronów zwiadowczych Heron 1, które mają znaleźć zastosowanie podczas misji Bundeswehry na Mali. Podobnie jak w przypadku misji w Afganistanie, prowadzonej od 2010 roku, bezzałogowe maszyny Heron 1 zostaną wydzierżawione od izraelskiego producenta IAI, a za ich eksploatację odpowiadać będzie firma […]

  • System antydronowy od Airbus Defence and Space

    System chroni duże instalacje i imprezy masowe przed bezprawnym wtargnięciem bezzałogowych statków powietrznych. Firma Airbus Defence and Space opracowała system antydronowy wykrywający z dużej odległości bezprawne wtargnięcia bezzałogowych statków powietrznych (UAV) na krytyczne obszary. Wyposażony jest on także w środki przeciwdziałania elektronicznego, pozwalające zminimalizować ryzyko szkód ubocznych. System ten oferuje bardzo wysoką skuteczność dzięki syntezie […]

  • Airbus, Finmeccanica i Dassault Aviation stworzą europejskiego drona klasy MALE

    Wiodące firmy europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego – Airbus Defence and Space, Finmeccanica i Dassault Avation  przyjęły z zadowoleniem informację o podpisaniu porozumienia między Francją, Niemcami i Włochami o rozpoczęciu projektu badawczego, którego celem jest stworzenie europejskiego, bezzałogowego systemu latającego. Zgodnie z postanowieniami porozumienia, podpisanego przedwczoraj przez przedstawicieli wszystkich trzech państw, firmy będą odpowiedzialne za dwuletni projekt […]

  • Nowy radar ASR-NG firmy Airbus Defence and Space wykryje i sklasyfikuje minidrony, a nawet ptaki.

    O tym, jak dużym zagrożeniem bezpieczeństwa dla samolotów załogowych są drony, dowiadujemy się niestety coraz częściej z prasy i telewizji (także z InfoDrona). Problem generalnie rośnie wprost proporcjonalnie do coraz to większej popularności dronów. Wszakże strefa powietrzna lotnisk jest chroniona i obowiązuje weń zakaz lotów bezzałogowcami, jednak jak to z zakazami bywa – są często […]

adasskoo
adasskoo
Dronitolog, bloger, publicysta, pomysłodawca InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

baner reklamowy IronSky

Twitter

Facebook

Google+

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).