Rosnące zapotrzebowanie wśród operatorów dronów na świadectwa kwalifikacji UAVO (Unmanned Aerial Vehicle Operator), które to wydaje w Polsce tylko ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego), sprawiło, iż coraz to więcej instytucji i firm ubiega się o prawo do szkoleń dla takich osób (potencjalnych operatorów). Dodajmy, iż chodzi o komercyjne loty w zasięgu wzroku (VLOS) oraz poza nim (czyli BVLOS), do 25kg masy drona.
W efekcie czego, mamy już 2 takie ośrodki w Polsce! Drugi powstał całkiem niedawno, o czym dalej. Oba jednak w roku 2014.
Pierwsze w Polsce „Centrum Szkoleń Operatorów Bezzałogowych Statków Powietrznych” powstało przy gliwickiej firmie Flytronic (grupa WB), w dniu 24 stycznia 2014.
W Gliwicach szkolić się mogą zarówno cywile, jak i wojskowi, zarówno operatorzy VLOS, jak i BVLOS. W praktyce mogą to być przedstawiciele służb mundurowych, np Policja, Straż Graniczna, ABW, BOR, Straż Pożarna. Lotami w zasięgu wzroku zapewne bardziej zainteresowani będą cywile, natomiast BVLOS bardziej służby mundurowe, aczkolwiek reguły na to nie ma.
Kurs VLOS trwa 4 dni (20 godzin wykładu) i składa się niestety tylko z części teoretycznej. Część praktyczną kursant musi sobie zorganizować sam.
Natomiast kurs BVLOS trwa 2 tygodnie i składa się z części teoretycznej, jak i praktycznej i kończy się egzaminem wewnętrznym. Kursanci uczą się na dronie Flyeye (znany, medialny bezzałogowiec, który wykorzystuje m.in. nasze Wojsko Polskie, oczywiście produkowany przez Flytronic). Pod wskazanym linkiem „Flytronic” zobaczysz m.in. skan dokumentu zaświadczenia od ULC, na którym to wymieniono szczegółowo rodzaj i zakres szkoleń, które może świadczyć w ramach ośrodka Flytronic.
Drugim w Polsce centrum, jest „Ośrodek Szkoleń Operatorów Bezzałogowych Statków Powietrznych”, który powstał przy ITWL (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych), w Warszawie, w dniu 11 grudnia 2014.
Podobnie jak Centrum z Gliwic, Ośrodek ITWL organizuje szkolenia zarówno dla operatorów VLOS, jak i BVLOS.
Jak podaje rzecznik prasowy ITWL, przedmioty szkolenia teoretycznego dla BVLOS, które trwać ma ok 10 dni, to:
- Prawo lotnicze,
- Meteorologia,
- Człowiek jako pilot i operator bezzałogowego statku powietrznego – możliwości i ograniczenia,
- Nawigacja w lotach bezzałogowych,
- Procedury operacyjne
- Osiągi i planowanie lotu
- Wiedza ogólna o bezzałogowym statku powietrznym,
- Zasady wykonywania lotów,
- Bezpieczeństwo wykonywania lotów i sytuacje niebezpieczne,
- Przedmioty szkolenia praktycznego BVLOS
- Przygotowanie do lotu bezzałogowego statku powietrznego,
- Obsługa naziemna bezzałogowego statku powietrznego,
- Ocena zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego,
- Planowanie lotu bezzałogowego statku powietrznego,
- Analiza strefy wykonywanego lotu,
- Zabezpieczenie strefy wykonywanego lotu,
- Wykonywanie czynności lotniczych,
- Obsługa bezzałogowego statku powietrznego po wykonanym locie.
- Utrzymywanie równowagi w locie po prostej i na stałej wysokości
- Wprowadzenie w zakręt, wyprowadzanie z zakrętu, krążenie
- Zmiany wysokości lotu
- Lot w zadanym rejonie po zaplanowanej trasie
- Wykonywanie startu
- Wykonywanie lądowania
- Sytuacje awaryjne- procedury postępowania
Niestety zabrakło na oficjalnej stronie informacji o zakresie kursu dla VLOS. Ciekawostką jest fakt, iż można odbyć szkolenie na sprzęcie, który zapewnia ITWL lub na własnym, co zapewne wpływa na cenę szkolenia. Więcej informacji na itwl.pl
Ciekawe, kto będzie następnym szczęśliwcem obdarowanym przez ULC. 🙂 Bo bez wątpienia, kolejne ośrodki szkoleń, to tylko kwestia czasu.