Wydarzenie, które zasygnalizowano w tytule, miało miejsce 3 tygodnie temu, t.j. 30.10.2014 n.e. w Dęblinie, konkretniej w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.
Dlaczego oblot tego drona jest taki ważny?
Otóż, po pierwsze, jak już wspomniano, jest to obecnie największy „latający” dron polskiej konstrukcji. Po drugie, dron wykonał półgodzinny lot w pełni autonomicznie, po trzecie, jest na tyle duży, że bez problemu może być zaopatrzony w całą masę elektroniki badawczej (do 100kg!), może nawet broni i po czwarte, jego zasięg jest, jak na polskie warunki, dość spory, testowo oddalił się co prawda tylko na 20 km (na wys. 3km), ale jego możliwości są znacznie wyższe, o czym dalej!
Stąd udana próba lotu, to bez wątpienia dobra wróżba na przyszłość i bez wątpienia, sukces załogi, która zaangażowana była i nadal jest w całe przedsięwzięcie.
Konkretniej, drona typu TBSP (Taktyczny Bezzałogowy Statek Powietrzny) opracowano we współpracy Airbus Defence and Space oraz Instututu Technicznego Wojsk Lotniczych. Masa startowa IT-AIR1 to 570 kg, długość blisko 5,47m, wysokość – 1,99 m, a rozpiętość skrzydeł – 8 m. Długość lotu do 14 godzin, zasięg 250km (Zasięg łącza danych – 250 km + 150 km). Może latać o każdej porze dnia i nocy. Co więcej, może także przenosić uzbrojenie, co znacząco zwiększa jego zakres możliwości.
Na wyposażeniu tejże ptaszyny znajdziemy m.in.:
- głowicę optoelektroniczna
- radar mikroSAR
- zintegrowany system zakłóceń
- inne systemy zabezpieczeń
Potencjalne zastosowanie:
- zwalczanie terroryzmu i piractwa (policja)
- akcje poszukiwawczo-ratownicze
- misje rozpoznawcze (wojsko)
- misje bojowe; wsparcie sił lądowych z powietrza (wojsko)
- kontrola granic (służba celna)
- monitoring terenów zagrożonych np klęską żywiołową, pożarami, powodzią, itp (cywilne)
- monitoring lini energetycznych, gazowych i innych rurociągów (cywilne)
- inne cywilne
IT-AIR1 jako jedyny tego typu statek w Europie jest dopuszczony do poruszania się w tzw. przestrzeni segregowanej (Dokładne przepisy w tej przestrzeni reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.).
Swoją drogą, takie fajne wydarzenie, a ITWL dopiero teraz się tym pochwaliło na FB… mało poważne przyznam szczerze, ja bym chyba wymienił rzecznika prasowego w takiej sytuacji. Z resztą zobacz na samą maszynę, Airbus zadbał o swoje logotypy, a ITWL ledwo widać… Oj marketing leży i kwiczy… 😀
Na koniec jeszcze parę fot ze startu, z oblotu i lądowania (na dowód) 😉 :