System chroni duże instalacje i imprezy masowe przed bezprawnym wtargnięciem bezzałogowych statków powietrznych.
Firma Airbus Defence and Space opracowała system antydronowy wykrywający z dużej odległości bezprawne wtargnięcia bezzałogowych statków powietrznych (UAV) na krytyczne obszary. Wyposażony jest on także w środki przeciwdziałania elektronicznego, pozwalające zminimalizować ryzyko szkód ubocznych.
System ten oferuje bardzo wysoką skuteczność dzięki syntezie danych z czujników pochodzących z różnych źródeł, przy równoczesnym zastosowaniu najnowocześniejszych technologii syntezy danych, analizy sygnału oraz zakłócania. Korzysta on z radarów operacyjnych, kamer podczerwieni oraz radionamierników z portfela produktów Airbus Defence and Space w celu zidentyfikowania drona oraz oceny poziomu zagrożenia przez niego stwarzanego. Jest w stanie zrobić to z odległości od 5 do 10 kilometrów. Opierając się na rozbudowanej bibliotece zagrożeń oraz analizie sygnałów sterowniczych w czasie rzeczywistym, urządzenie zakłócające przerywa wówczas połączenie między dronem a jego pilotem i/lub systemem nawigacji.
Co więcej, radionamiernik wykrywa pozycję pilota, którego można następnie aresztować. Dzięki technologii inteligentnego zakłócania responsywnego, opracowanej przez Airbus Defence and Space, sygnały zakłócające blokują wyłącznie określone częstotliwości używane do sterowania dronem, podczas gdy inne częstotliwości w obszarze zakłócania pozostają zdatne do użytku. Jako że technologia zakłócania zawiera wszechstronne funkcje odbiorcze i nadawcze, zastosować można także bardziej wyrafinowane środki, takie jak klasyfikacja zdalnego sterowania oraz spoofing (nadawanie fałszywego sygnału) danych GPS. Pozwala to na skuteczne i precyzyjne zakłócanie oraz kontrolowane przejęcie danego drona.
System antydronowy został poddany wielu testom na terenach należących do Airbus Defence and Space oraz podczas prezentacji dla klientów, które odbywały się w Niemczech oraz we Francji. W zależności od pożądanej konfiguracji, działający system może zostać udostępniony już od połowy 2016 roku.
źródło: Airbus Defence and Space, airbusdefenceandspace.com