RecenzjeOpisy

Afganistan. Brytyjskie Watchkeeper’y zaliczyły egzamin z rozpoznania na 5+

Fot. Copyright Crown UK.

Fot. Copyright Crown UK.

O dronach Thales WK450 Watchkeeper pisałem już jakiś czas temu w kontekście dopuszczenia ich do służby wojskowej w Wielkiej Brytanii, jako ISR (system rozpoznania, nadzoru i wywiadu).

Na dzień dzisiejszy, wiemy także, że wspomniane drony znalazły zastosowanie i w Afganistanie.

Co ciekawe, drony te ściśle współpracowały z amerykańskimi, dużymi dronami uderzeniowymi MQ-9 Reaper, niżej na zdjęciu:

MQ-9 Reaper / pl.wikipedia.org/wiki/MQ-9_Reaper

MQ-9 Reaper / pl.wikipedia.org/wiki/MQ-9_Reaper

Dokładniej, BSL’e Watchkeeper wykrywały i  wskazywały cele dla Reaper’ów oraz przekazywały informacje żołnierzom USMC (United States Marine Corps – czyli amerykańska piechota morska).

Łącznie, 4 takie drony wylatały ok 140 godzin.

Co ma zatem takiego brytyjski dron zwiadowca, czego akurat nie ma amerykański dron zabójca, który przez tę lukę w wyposażeniu nie może latać sam?

Ano zasadniczym atutem Watchkeepera jest radiolokator I-Master.

I-Master, to świetny radar, który potrafi śledzić cele naziemne, także ruchome, oraz te na powierzchni wody, niezależnie od pogody i pory dnia, czy nocy.

I-Master - fot. Thales

I-Master – fot. Thales

Więcej o samym radarze można poczytać np na defence24.pl.

Ja zaś wracam ponownie do drona. 🙂

Watchkeeper WK450 wizualnie prawie nie różni się od swego poprzednika – Hermesa 450. Jest górnopłatem z usterzeniem motylkowym i konstrukcji całkowicie kompozytowej. W tylnej części kadłuba zamontowany jest silnik z tłokiem obrotowym AR-801 napędzający dwułopatowe śmigło pchające. Do kadłuba zamocowane jest trójgoleniowe podwozie nie chowane podczas lotu. W skład wyposażenia aparatu wchodzi oprócz wspomnianego Thales I-Master, także głowica elektrooptyczna Elbit CoMPASS IV, która to składa się z kamery światła dziennego, kamery pracującej w podczerwieni i dalmierza laserowego, czyli wskaźnika celów. Jeśli przenoszone są razem obydwa zestawy to radar montuje się w głowicy umieszczonej za skrzydłami a głowicę elektrooptyczną w przedniej części kadłuba. Istnieje możliwość współpracy pomiędzy obydwoma zestawami czujników, cele wykryte radarem są identyfikowane przez kamery zamontowane w głowicy elektrooptycznej. Dane z rozpoznania są w czasie rzeczywistym przesyłane do naziemnego stanowiska kontroli lotu.

Wielka Brytania łącznie chce pozyskać ponad 50 takich maszyn dla własnego resortu obrony, poza tym drony te oferowane są też na export, m.in. Polsce.

Podstawowe dane techniczne Thales WK450 Watchkeeper
Napęd1 x spalinowy silnik z tłokiem obrotowym UEL AR-801
Moc38,8 kW
Wymiary
Rozpiętość10,51 m
Długość kadłuba6,1 m
Masa
Użyteczna150 kg
Startowa450 kg
Osiągi
Prędkość maks.175 km/h
Prędkość patrolowa100 km/h
Pułap5 480 m
Długotrwałość lotu30 h (max.)

Przydałyby się nam? Co sądzisz?

źródło: Flightglobal, D24.pl, wiki

Artykuły podobne

  • Australia w kolejce po MQ-9 Reaper ?

    Jak donosi Defense24, Amerykanie z US Air Force szkolą australijskich operatorów bezzałogowców w zakresie obsługi MQ-9 Reaper. Co prawda brakuje tu informacji, aby Australia kupowała takowe maszyny, jednak nie trudno się domyślić, iż takie plany bez wątpienia posiada. Tym bardziej jest to prawdopodobne, ponieważ informacja ta zbiega się nieprzypadkowo z inną – mianowicie amerykański Departament […]

  • Bezzałogowców MQ-9 Reaper przybywa. Zaskakująca cena wersji eksportowanych.

    Firma General Atomic, która to produkuje bezzałogowce uderzeniowego klasy MALE – MQ-9 Reaper, przeżywa obecnie istny renesans. Otóż w ostatnich dniach U.S. Air Force podpisało z wymienioną firmą kontrakt na dostawę kolejnych 24 maszyn MQ-9 w wersji Block 5 (najnowszy model). Wartość umowy 279,145 mln dolarów. Dostawa ma być zrealizowana do końca 09.2017 roku. Drony […]

  • Holandia będzie miała swoje centrum szkoleń dla operatorów BSL’i typu MALE.

    Wygląda na to, iż niektóre kraje, w tym też wspomniana Holandia, wzięły sobie mocno do serca ostatnie doniesienia o problemach USA w zakresie obsługi Predatorów i Reaperów. Przypomnę tylko, iż chodzi o braki kadrowe w obsłudze zestawów ww. maszyn. W szczególe, przedsiębiorstwo Strat Aero podpisało z Agencją rozwoju Holandii Zachodniej list intencyjny w sprawie utworzenia […]

  • Problemy USA. Poważnie braki w personelu do obsługi dronów uderzeniowych.

    Bolączką większości armii narodowych w wielu krajach są braki w uzbrojeniu. My Polacy, daleko szukać przykładów nie musimy. Amerykanie natomiast, jak się okazuje, mają nieco inny problem. O ironio, mają więcej bezzałogowców uderzeniowych, niż mogą obecnie obsłużyć z uwagi na braki kadrowe. Problem generalnie dotyczy dronów MQ-1 Predator oraz MQ-9 Reaper. Wydaje się w sumie śmieszne, […]

adasskoo
adasskoo
Dronitolog, bloger, publicysta, pomysłodawca InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

baner reklamowy IronSky

Facebook

Google+

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).