RecenzjeOpisy

Kosmiczna Infostrada EDRS m.in. dla dronów!

fot: www.esa.int

fot: www.esa.int

European Data Relay System (EDRS) będzie świadczył usługi na potrzeby programu Copernicus we współpracy z Komisją Europejską.

 Po niedawnej decyzji potwierdzającej partnerstwo pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), a Airbus Defence and Space i European Data Relay System (EDRS), osiągnięto porozumienie z Komisją Europejską w sprawie świadczenia usług EDRS na rzecz unijnego programu Copernicus. ESA oraz Airbus Defence and Space podpisały odpowiednią umowę, która przewiduje świadczenie usług EDRS na potrzeby misji Copernicus Sentinel-1 i -2 w latach 2015-2021. Umowa może być przedłużona do 2028 r.

 Podobnie jak światłowody na Ziemi, EDRS, nazywany też Kosmiczną Infostradą, zapewni laserową komunikację w przestrzeni kosmicznej z szybkością sięgającą 1,8 gigabita na sekundę. EDRS umożliwi transmisję danych z satelitów obserwacyjnych, dronów lub samolotów na Ziemię za pośrednictwem geostacjonarnych satelitów komunikacyjnych, w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Dzięki temu ESA będzie mogła szybciej i bezpieczniej pobierać większe ilości danych obrazu, co usprawni monitorowanie środowiska, reagowanie na katastrofy i zarządzanie kryzysowe.

Umowa obejmuje powołanie Wspólnego Komitetu Wykonawczego, w którym zasiądą wysocy rangą przedstawiciele Komisji Europejskiej, ESA oraz Airbus Defence and Space w celu monitorowania statusu i ewolucji EDRS jako autonomicznego, europejskiego systemu przekazywania danych.

ESA i Airbus Defence and Space podpisały też umowę w sprawie zapewnienia możliwości przekazywania danych w innych przyszłych misjach ESA i jej partnerów. Pierwszym dodatkowym użytkownikiem będzie moduł Columbus Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), który od 2017 r. będzie korzystał z usług przekazywania danych na potrzeby eksperymentów naukowych oraz efektywniejszej komunikacji z astronautami na pokładzie ISS.

fot: www.esa.int

fot: www.esa.int

O EDRS

Pierwszy moduł systemu EDRS, EDRS-A, zostanie wyniesiony w połowie 2015 r. na pokładzie satelity Eutelsat-9B, a następnie dołączy do niego dedykowany satelita EDRS-C. Satelita EDRS-C, oparty na platformie SmallGEO firmy OHB Systems AG, będzie również zawierał moduł telekomunikacyjny HYLAS-3 firmy Avanti.

Do unikatowych cech EDRS należą: dwukierunkowe optyczne łącze satelitarne działające z szybkością 1,8 Gb/s, które wykorzystuje laserowy terminal komunikacyjny opracowany w Niemczech przez TESAT na zamówienie Niemieckiej Agencji Kosmicznej (DLR),  dwukierunkowe łącze w paśmie Ka o szerokości 300 MHz w EDRS-A, a także łącze z Ziemią o przepustowości 1,8  Gb/s.

Umieszczenie dwóch modułów EDRS na orbicie geostacjonarnej umożliwi transmisję takich danych, jak obserwacyjne zdjęcia Ziemi, w czasie zbliżonym do rzeczywistego, z bezprecedensową szybkością.

źródło: komunikat prasowy Airbus Defence and Space 

Artykuły podobne

  • Airbus będzie odpowiadać za eksploatację dronów Heron 1 w ramach usług dla rządu niemieckiego również w Mali

    Niemiecka Agencja Zamówień Obronnych (BAAInBw) oraz Airbus Defence and Space podpisały umowę na dostarczenie dronów zwiadowczych Heron 1, które mają znaleźć zastosowanie podczas misji Bundeswehry na Mali. Podobnie jak w przypadku misji w Afganistanie, prowadzonej od 2010 roku, bezzałogowe maszyny Heron 1 zostaną wydzierżawione od izraelskiego producenta IAI, a za ich eksploatację odpowiadać będzie firma […]

  • System antydronowy od Airbus Defence and Space

    System chroni duże instalacje i imprezy masowe przed bezprawnym wtargnięciem bezzałogowych statków powietrznych. Firma Airbus Defence and Space opracowała system antydronowy wykrywający z dużej odległości bezprawne wtargnięcia bezzałogowych statków powietrznych (UAV) na krytyczne obszary. Wyposażony jest on także w środki przeciwdziałania elektronicznego, pozwalające zminimalizować ryzyko szkód ubocznych. System ten oferuje bardzo wysoką skuteczność dzięki syntezie […]

  • Airbus, Finmeccanica i Dassault Aviation stworzą europejskiego drona klasy MALE

    Wiodące firmy europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego – Airbus Defence and Space, Finmeccanica i Dassault Avation  przyjęły z zadowoleniem informację o podpisaniu porozumienia między Francją, Niemcami i Włochami o rozpoczęciu projektu badawczego, którego celem jest stworzenie europejskiego, bezzałogowego systemu latającego. Zgodnie z postanowieniami porozumienia, podpisanego przedwczoraj przez przedstawicieli wszystkich trzech państw, firmy będą odpowiedzialne za dwuletni projekt […]

  • Nowy radar ASR-NG firmy Airbus Defence and Space wykryje i sklasyfikuje minidrony, a nawet ptaki.

    O tym, jak dużym zagrożeniem bezpieczeństwa dla samolotów załogowych są drony, dowiadujemy się niestety coraz częściej z prasy i telewizji (także z InfoDrona). Problem generalnie rośnie wprost proporcjonalnie do coraz to większej popularności dronów. Wszakże strefa powietrzna lotnisk jest chroniona i obowiązuje weń zakaz lotów bezzałogowcami, jednak jak to z zakazami bywa – są często […]

adasskoo
adasskoo
Dronitolog, bloger, publicysta, pomysłodawca InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

baner reklamowy IronSky

Facebook

Google+

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).