via @Info_Dron

RecenzjeOpisy

Włoski rekin poszybował. Oblot Hammerhead zaliczony.

Koncept P.1HH HammerHead fot: http://www.piaggioaerospace.it/

Koncept P.1HH HammerHead fot: http://www.piaggioaerospace.it/

Spółka Piaggio Aerospace, w trakcie trwania IDEX 2015, w którym brała udział, tj. 24.02.2015r., ogłosiła, iż ich P.1HH Hammerhead zaliczył już swój pierwszy oblot w grudniu zeszłego roku, z lotniska Trapani-Birgi na Sycylii, sam zaś oblot odbył się nad Morzem Śródziemnym. P.1HH, to prototyp samolotu bezzałogowego, który bazuje na wcześniejszym projekcie Piaggio, czyli P.180 Avanti II, sama zaś konstrukcja P.1HH powstaje we współpracy z Finmeccanica – Selex ES (a także, jak twierdzi prezes Piaggio – Carlo Logli, przy wsparciu włoskiego Ministerstwa Obrony i Sił Powietrznych Włoch).

Prototyp P.1HH HammerHead fot: http://www.piaggioaerospace.it/

Prototyp w akcji P.1HH HammerHead fot: http://www.piaggioaerospace.it/

Hammerhead, to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych, włoskich systemów bezzałogowych klasy MALE (Medium Altitude Long-Endurance), czyli średniego pułapu i dużej długotrwałości lotu. W szczególe mowa o czasie 16 godzin oraz pułapie do 13-15 km. Długość bezzałogowca to 14,4m, szerokość 15,6, masa startowa – ok 6 ton, prędkość max – 730km/h, ładunek/awionika – 227kg.

Planuje się, że Piaggio Aero P.1 HH będzie wyposażony m.in. w moduł rozpoznawczy autorstwa Finmeccanica – Selex ES, dokładniej głowicę Star Safire 380HDz czujnikami optoelektronicznymi i radar Seaspray 7300 E. W przyszłości być może także i uzbrojenie.

Aczkolwiek zastanawiająca jest tak niska „ładowność”, tak ciężkiego bezzałogowca. Stanowi ona niepełne 4% masy startowej. Dla porównania, np w MQ-9 Reaper, to ponad 30%! Nie bez przyczyny porównuję z Reaperem, ponieważ ma zbliżone parametry oraz porusza się na podobnych wysokościach, aczkolwiek nie aż tak szybko, jak Włoch.

W Hammerhead drzemie ogromny potencjał, ale widać także z porównania, że wymaga także sporego dopracowania. Chociażby po to, aby być konkurencyjnym z Amerykanami.

Swoją drogą, nieco przypomina „obżartego” rekina młota. 🙂

Jeśli ten bezzałogowy samolot Cię zainteresował, zerknij także na poniższe wideo:

Panowie trochę zasłaniają… , ale i tak wygląda OK 😉

źródło: piaggioaerospace.it, D24

Artykuły podobne

  • Airbus, Finmeccanica i Dassault Aviation stworzą europejskiego drona klasy MALE

    Wiodące firmy europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego – Airbus Defence and Space, Finmeccanica i Dassault Avation  przyjęły z zadowoleniem informację o podpisaniu porozumienia między Francją, Niemcami i Włochami o rozpoczęciu projektu badawczego, którego celem jest stworzenie europejskiego, bezzałogowego systemu latającego. Zgodnie z postanowieniami porozumienia, podpisanego przedwczoraj przez przedstawicieli wszystkich trzech państw, firmy będą odpowiedzialne za dwuletni projekt […]

  • Hammerhead ledwo zaliczył oblot, a już został sprzedany…

    Nie zdążyliśmy się nacieszyć informacją od włoskiej firmy Piaggio Aero, że ich topowy bezzałogowiec klasy MALE wykonał już pierwsze loty, a już dobiega nas kolejna informacja, że ta sama firma znalazła już pierwszego nabywcę na swój system! Dodam, że oczywiście mowa o bezzałogowym samolocie P.1HH Hamerhead. Informacja, podobnie jak poprzednia o oblocie, pojawiła się pod […]

  • Predatory w policji.

    Drony w administracji, to szczerze powiedziawszy żadna nowość. Pisałem już chociażby o zakupach dronów przez francuską policję (budżet ok 100 mln euro), czy też o dronach z Argentyny, które służą tamtejszemu fiskusowi. Ostatnio także poruszyłem wątek polski, mianowicie nasze rodzime PKP także zainteresowało się dronami… Brytyjska policja też ma drony, jak i zapewne obecnie prawie […]

  • Francja zacieśnia dronowe więzi z Wielką Brytanią.

    Oba tytułowe kraje zainteresowane są pozyskaniem najnowszej, uderzeniowej i bezzałogowej broni. Stąd pomysł współpracy przy tworzeniu tego rodzaju technologii. Mowa oczywiście o dronach bojowych. fot. BAE Systems W grę wchodzi spory budżet, mianowicie 120 000 000 funtów brytyjskich! Cały projekt wykonany zostanie w ramach programu Future Combat Air System, czyli w skrócie FCAS. Celem obu […]

Adam Kajko
redaktor InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, AI, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

Pinterest

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).