via @Info_Dron

RecenzjeOpisy

SAGEM. Od komórek i modemów, aż po wielozadaniowe drony wagi ciężkiej.

SAGEM, to francuska firma od zawsze związana z elektroniką różnej maści, której na pewno w Polsce przedstawiać nikomu nie trzeba. Chociażby znana jest z modemów do neostrady czy miliona różnych modeli telefonów komórkowych.

Modem Sagem_Fast 800 - neostrada, http://commons.wikimedia.org

Modem Sagem_Fast 800 – neostrada, http://commons.wikimedia.org


Mało kto jednak wie, że SAGEM, to także producent dronów!
I to wcale nie świeżo upieczony, a wręcz bardzo doświadczony… Pierwsze modele SAGEMA zaliczyły już misje bojowe kilkanaście lat temu, chociażby w 1999 w Kosowie, gdzie francuska armia miała do dyspozycji drony Crecerelle („Kestrel”), wyprodukowane, uwaga – już w 1990r, właśnie przez SAGEM! Foto poniżej:

Sagem Crecerelle, en.wikipedia.org/wiki/SAGEM_Crecerelle

Sagem Crecerelle, en.wikipedia.org/wiki/SAGEM_Crecerelle

Jako, że historia jakoś nigdy mnie nie fascynowała, przejdę szybciutko do teraźniejszości. 🙂

A konkretniej do okresu od dnia  26.10.2014 aż po obecny listopad, konkretniej 07.11.2014r., w którym to odbyły się próbne loty w przestrzeni kontrolowanej BSLa Patroller (fot. poniżej).

Sagem’s Patroller UAV, i-hls.com

Sagem Patroller UAV, i-hls.com

Pierwszy lot (oblot) miał miejsce już w czerwcu 2009 roku na Kemijarvi w Finlandii. Był to jednak prototyp, niezdolny do bezpiecznego lotu w przestrzeni powietrznej współdzielonej z samolotami załogowymi.

Natomiast sam projekt realozwany jest w ramach 2 programów:

  1. ODREA (Operational Demonstration of RPAS in European Airspace), którego celem jest zademonstrowanie operowania BSLi w europejskiej przestrzeni powietrznej
  2. SESAR (Single European Sky ATM Research), czyli system zarządzania przestrzenią powietrzną.

We wspomnianych testach maszyny (około 20 przelotów) brali udział także zaproszeni goście,  m.in. Ecole Nationale d’Aviation Civile (ENAC, politechniki lotniczej), Direction de la Sécurité de la Navigation Aérienne (DSNA, agencji bezpieczeństwa lotniczego i usług nawigacyjnych) i przedsiębiorstwa Rockwell Collins. Loty Patroller wykonywał w kontrolowanej przestrzeni powietrznej, blisko portu lotniczego Tuluza-Blagnac. Bynajmniej zaproszeni goście nie mieli dodać patosu dla całego przedsięwzięcia, chodziło oczywiście o wykazanie, iż dron ten może latać bezpiecznie we wspomnianej przestrzeni powietrznej, czyli na podobnych zasadach, co samoloty pasażerskie!

Dron został wyposażony w autonomiczne mechanizmy bezpieczeństwa, dzięki którym Patroller jest w stanie wykrywać i automatycznie omijać inne, kolizyjne statki powietrzne, w tym oczywiście statki załogowe. Dron może wykonywać misje w powietrzu nawet do 20-30 godzin i może przenosić blisko ćwierć tony ładunku.

Zależnie od wyposażenia, istnieje kilka wariantów Patrollera, m.in.:

  • Patroller R, dedykowany do monitoringu ziemi;
  • Patroller M, dedykowany do nadzoru morskiego;
  • Patroller S, dedykowany dla bezpieczeństwa wewnętrznego, wojska.

Z tego też względu, jego potencjalne zastosowanie jest, bądź co bądź, dość duże!

UCAV Sagem Patroller i w tle Sagem Sperwer (SDTI) , UCAV - Unmanned Combat Air Vehicle - w skrócie dron bojowy)

UCAV Sagem Patroller i w tle Sagem Sperwer (SDTI) ; UCAV – Unmanned Combat Air Vehicle – w wolnym tłumaczeniu dron bojowy/wojskowy)

Próby wykazały także, że dron jest w pełni gotów podchodzić do lądowania we francuskich portach lotniczych zgodnie z procedurami (próby pomyślnie zakończono w porcie Tuluza-Blagnac).

To na pewno świetna informacja dla SAGEM‚a, ponieważ ich dron dzięki możliwości lądowania oraz startu na międzynarodowych lotniskach, ma dużo większe możliwości lotu, w tym zasięg!

Przypomnę tylko na koniec, że w Polsce także mamy czym się pochwalić. Mianowicie dron IT-AIR1, jak niedawno pisałem, może latać w przestrzeni segregowanej (strefa zarządzana przez AMC, np Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, TSA – Transportation Security Administration,  TRA – Telecommunications Regulatory Authority).

Szerzej o przestrzeni kontrolowanej: aviation.home.pl

Źródło: altair.com.pl, wikipedia.org, pansa.pl, i-hls.com i ciut google.com

Dziękuję za uwagę. Polecam kolejny wpis. 🙂

Artykuły podobne

  • Polskim Gryfem zostanie brytyjski Watchkeeper?

    Gryf, dla przypomnienia, to kryptonim planu pozyskania dla Polskich Sił Zbrojnych dronów w programie „Bezzałogowe systemy rozpoznawcze i rozpoznawczo – uderzeniowe”, w szczególności chodzi o zestawy, które będą używane w armii na szczeblu dywizji (na szczeblu operacyjnym mają być Zefiry – przewiduje się raczej coś większego, typu MQ-9). Gryfy, z założenia, to także bezzałogowce klasy […]

  • Niemcy i Francja wspólnie zbudują bezzałogowca do zadań bojowych.

    Obecnie niemiecka Bundeswehra korzysta w Afganistanie z izraelskiego modelu „Heron 1” (oblatany już w 1994r). To dobry i sprawdzony sprzęt, jednak jest on zbyt „mały”, by przenosić broń. Zatem, żeby posiadać bezzałogowe systemy walki, Bundeswehra musi albo kupować bezzałogowce amerykańskie, ewentualnie izraelskie, lub je dzierżawić. Inne opcje są raczej mało prawdopodobne. Stąd pomysł, aby przy […]

  • Pakistańskie drony uderzeniowe już po pierwszych, udanych testach.

    Kilka dni temu, za pośrednictwem Twittera, wojskowe władze Pakistanu przekazały informację, jako, że ich rodzimej produkcji drony, wyposażone w naprowadzane laserowo rakiety, zakończyły testy sukcesem. Informacja dostępna jest na profilu generała Asim’a Bajwa. #COAS commends Engrs,scientists for untiring efforts to acquire state of art tech,put Pak in different league-3/5 pic.twitter.com/qdNgmRKs5b — AsimBajwaISPR (@AsimBajwaISPR) marzec 13, […]

  • UCAV Dassault nEUROn zakończył pierwszy etap testów w locie sukcesem.

    Dassault nEUROn, to europejski bezzałogowiec bojowy (UCAV – unmanned combat aerial vehicle), wykonany w technologii stealth. Zaznaczmy, to projekt doświadczalny – sama maszyna jest jedynie demostratorem technologii, która po udoskonaleniu i testach, zostanie użyta przy budowie już komercyjnych maszyn (Future Combat Air System). Wiodącą wytwórnią bezzałogowca jest francuski Dassault Aviation. Jak donosi francuska agencja ds. […]

adasskoo
adasskoo
Dronitolog, bloger, publicysta, pomysłodawca InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

baner reklamowy IronSky

Twitter

Facebook

Google+

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).