Partnerstwo Airbus Defence and Space oraz DCNS, w zakresie projektu TANAN, potwierdzone umową podpisaną w dniu 28.10.2014r. w Paryżu, przynosi już pierwsze efekty.
Najpierw jednak, krótko o TANAN. To oczywiście dron typu VTOL (vertical take-off and landing – czyli pionowego startu i lądowania). Określając bardziej dosadnie, to po prostu bezzałogowy mini-śmigłowiec (dodajmy) wojskowy/taktyczny.
Przechodząc do rzeczy,…, pod koniec roku ubiegłego koncern Airbus Defence&Space poinformował, że TANAN ma już pierwsze loty za sobą! Konkretniej, dwa, które są jednocześnie zapowiedzią całej serii testów, w efekcie których ma powstać niezawodna maszyna, idealnie zintegrowana z systemami pokładowymi okrętów, na których będzie używana.
Zauważ, że od podpisania umowy, do latającego prototypu nie minęło nawet 2 miesiace. Skąd zatem taki świetny czas realizacji?
Okazuje się, że partnerstwo DCNS nie jest przypadkowe. To koncern stoczniowy, który ma już doświadczenie w eksploatacji bezzałogowych miniśmigłowców, jakimi są austriackie Camcoptery S-100. Ów model sławę zawdzięcza chyba najbardziej Ukrainie, jako, że OBWE w rejonie konfliktu zbrojnego, posługuje się właśnie Camcopterami.
Po drugie, Airbus posiadał już wcześniej prototypowe wersje TANAN’a, czym nie omieszkał się pochwalić na własnej stronie.
Po trzecie, względy czysto ekonomiczne.
Co prawda Airbus jest w stanie samodzielnie przygotować bezzałogowca tego typu wraz ze stacją kontroli, ale koncern ten może mieć z kolei problemy ze zintegrowaniem go z francuskimi, okrętowymi systemami walki. Stąd partnerstwo z doświadczonym w tym zakresie DCNS.
A tak wyglądają prace DCNS nad TANAN’em:
TANAN z założenia ma być wykorzystywany m.in. na okrętach francuskich i hiszpańskich, wielkości fregaty.
Poniżej zaś starsza wersja TANAN’a…
Przybliżając bardziej konstrukcję, poniżej załączam najważniejsze, znane parametry:
- długość: 5,4m
- wysokość: 2,1m
- średnica wirnika: 6,3m
- prędkość max: 150km/h
- pułap max: 4000m
- zasięg: 180km
- ładunek (awionika/broń): 80kg
Ciekawostka na koniec, „nowy” TANAN jest modułowy!
Zapowiada się, bądź co bądź, NIEŹLE !
źródło: verticalmag, defence24, drone-report, militaryaircraft-airbusds