Dassault nEUROn, to europejski bezzałogowiec bojowy (UCAV – unmanned combat aerial vehicle), wykonany w technologii stealth. Zaznaczmy, to projekt doświadczalny – sama maszyna jest jedynie demostratorem technologii, która po udoskonaleniu i testach, zostanie użyta przy budowie już komercyjnych maszyn (Future Combat Air System). Wiodącą wytwórnią bezzałogowca jest francuski Dassault Aviation.
Jak donosi francuska agencja ds. zamówień obronnych (DGA), nEUROn ma już pierwszą serię testów w locie za sobą. Próby zostały przeprowadzone na terytorium Francji – lidera projektu. Loty, pod okiem Dassault Aviation, przeprowadzono w okresie od 31.10.2014r do 26.02.2015r.
Testom poddano m.in. skuteczność rozpraszania się fal radiolokacyjnych na powierzchni nEUROna podczas lotu w różnych trybach, m.in. z otwartymi komorami na uzbrojenie oraz sprawność łącz informacyjnych i pokładowych urządzeń optoelektronicznych. W kolejnym kroku Francuzi badali poziom emisji promieniowania termicznego nEUROna oraz możliwości wykrycia tegoż bezzałogowca przez systemy naziemne i pokładowe stacje radiolokacyjne oraz termolokacyjne głowice samonaprowadzające pocisków rakietowych.
Po udanych próbach we Francji, nEUROn trafi kolejno do Włoch, gdzie będzie testowany przez koncern Alenia Aermacchi, a następnie do Szwecji, w której trafi w ręce Saaba.
Łącznie w projekt nEUROn zaangażowanych jest 6 krajów, poza wyżej wymienionymi, są to także Hiszpania, Szwajcaria i Grecja.
nEUROn swój oblot miał już 1 grudnia 2012r. Jest szeroki na 12,5 metra, długi na 9,5m, masa własna to 4900kg, startowa zaś 7000kg. Prędkość max, to 980km/h oraz pułap 14000m.
Można powiedzieć, że nEUROn to młodszy i mniejszy brat X-47B (fot. poniżej) amerykańskiej firmy Northrop Grumman. Dla porównania, X-47B to maszyna na 11,63m długa, 18,92m szeroka, masa własna to 6350kg oraz startowa – aż 20215kg (20ton!). nEUROn jest w stanie zabrać 2x250kg uzbrojenia, X-47B zaś aż 2 tony.
Finalnie, gdy ruszy produkcja komercyjna „klonów” nEUROna, zapewne te dysproporcje się zmniejszą.
źródło: DGA, Dassault Aviation, Altair, Wikipedia