via @Info_Dron

RecenzjeOpisy

Predatory w policji.

Drony w administracji, to szczerze powiedziawszy żadna nowość. Pisałem już chociażby o zakupach dronów przez francuską policję (budżet ok 100 mln euro), czy też o dronach z Argentyny, które służą tamtejszemu fiskusowi. Ostatnio także poruszyłem wątek polski, mianowicie nasze rodzime PKP także zainteresowało się dronami… Brytyjska policja też ma drony, jak i zapewne obecnie prawie każda inna…

Wszystko fajnie, ale jak dotąd w administracji mieliśmy do czynienia co najwyżej z copterami ze średniej półki. W sumie z różnych przyczyn, zapewne najczęściej finansowych,…

Okazuje się, że włoska policja teraz też ma drony do dyspozycji, jak donosi defense24. Tyle tylko, że Włosi się nie bawią w zabawki, które latają 15 minut (to nie aluzja do PKP 😉 ), czy nawet godzinę… Mają od niedawna do dyspozycji Predatory i Reapery!

Konkretniej…

Policja włoska razem z Korpusem Karabinierów (oczywiście także włoskich) co prawda wspomnianych dronów nie kupiła, ale na mocy porozumienia z Włoskimi Siłami Powietrznymi, może korzystać z ich maszyn. Krótko mówiąc, drony nadal należą do WSP, a Policja i KK może sobie z nich (prawie) do woli korzystać. Czyli i wilk syty i owca cała, bo jakby nie było, policja nie musiała wykładać setek milionów dolarów na „jakieś tam” drony, a ma za darmo jedne z najlepszych!

Dokładniej chodzi o MQ-1 Predator oraz o MQ-9 Reaper. Oczywiście nie są to nowe modele, wręcz ciut wysłużone, bo brały czynny udział już w wielu akcjach, aczkolwiek są w pełni sił i na pewno przy odpowiedniej konserwacji, polatają jeszcze bardzo długo!

Do czego mogą posłużyć tak duże drony?

Na pewno różnej maści monitoring, od ważnych wydarzeń społecznych, kulturalnych, religijnych, czy politycznych, aż po monitorowanie ruchów grup przestępczych, terrorystycznych, itp. Drony równie dobrze mogą stanowić wsparcie w przypadku klęsk żywiołowych, o które we Włoszech nie trudno, czy też mogą spokojnie zbierać inne dane, np geotermalne, geologiczne, pogodowe, itp. Zastosowań są tysiące, tylko pewno nie wszystkie interesują policję. 🙂

Włosi obecnie posiadają 6 Reaperów i 6 Predatorów. Z ciekawostek, brały one także czynny udział w akcjach przeciwko „Państwu Islamskiemu”. Szczegółów więcej na defense24.pl w tym zakresie.

Wracając do dronów…

Predator, to dron ponad 8 m długi, szeroki na blisko 17 m, wysoki ponad 2, przy masie własnej ponad pół tony. Max masa startowa jest blisko dwukrotnie wyższa! Rozwija prędkość do ponad 200km/h na wysokości ponad 7,6 km. Zakres ponad 1100km. Czas lotu do 24 godzin.

MQ-1 Predator, fot: wikiwand.com/en/General_Atomics_MQ-1_Predator

MQ-1 Predator, fot: wikiwand.com/en/General_Atomics_MQ-1_Predator

Dla porównania teraz większy Reaper. Długość do 11m, szeroki na 20, wysoki na blisko 4m. Masa własna – ponad 2tony! Masa startowa blisko 5t. Rozpędza się do blisko 500km/h na wysokości już stratosfery, czyli powyżej 15km, długość lotu już sporo krótsza niż Predatora, ok 14 godzin, jednak zasięg porównywalny, ponad 1100km (racjonalne, ponieważ jest sporo szybszy).

MQ-9 Reaper / pl.wikipedia.org/wiki/MQ-9_Reaper

MQ-9 Reaper / pl.wikipedia.org/wiki/MQ-9_Reaper

Przydałyby się w polskiej policji? Znalazłoby się jakieś zastosowanie? Mi jakoś od razu przychodzi do głowy ostatni marsz niepodległości…

Warto także dodać, że to nie koniec włoskich, dronowych aspiracji. Włosi sami pracują nad własnym modelem o porównywalnych możliwościach lub nawet ciut wyższych (ta sama klasa MALE). O którym to też kiedyś już pisałem. Dla przypomnienia Piaggio Aero.

0e4bba9242ed5ade723d4493d6d9914c

fot. Piaggioasero.com

źródło: defense24, The Aviationist

Artykuły podobne

  • Airbus, Finmeccanica i Dassault Aviation stworzą europejskiego drona klasy MALE

    Wiodące firmy europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego – Airbus Defence and Space, Finmeccanica i Dassault Avation  przyjęły z zadowoleniem informację o podpisaniu porozumienia między Francją, Niemcami i Włochami o rozpoczęciu projektu badawczego, którego celem jest stworzenie europejskiego, bezzałogowego systemu latającego. Zgodnie z postanowieniami porozumienia, podpisanego przedwczoraj przez przedstawicieli wszystkich trzech państw, firmy będą odpowiedzialne za dwuletni projekt […]

  • DARPA: Projekt TERN – pokładowe bezzałogowce klasy MALE.

    Czym nas dziś DARPA zaskoczy? DARPA (Defense Advanced Research Project Agency – Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Obronnych), tym razem we współpracy z biurem badań naukowych US Navy (Office of Naval Research), pracuje nad kolejnym, ambitnym projektem bezzałogowca, zwanym dalej TERN (Tactically Exploited Reconnaissance Node, oznacza także rybitwę). Rola tych dwóch organizacji sprowadza się w zasadzie […]

  • Hammerhead ledwo zaliczył oblot, a już został sprzedany…

    Nie zdążyliśmy się nacieszyć informacją od włoskiej firmy Piaggio Aero, że ich topowy bezzałogowiec klasy MALE wykonał już pierwsze loty, a już dobiega nas kolejna informacja, że ta sama firma znalazła już pierwszego nabywcę na swój system! Dodam, że oczywiście mowa o bezzałogowym samolocie P.1HH Hamerhead. Informacja, podobnie jak poprzednia o oblocie, pojawiła się pod […]

  • Włoski rekin poszybował. Oblot Hammerhead zaliczony.

    Spółka Piaggio Aerospace, w trakcie trwania IDEX 2015, w którym brała udział, tj. 24.02.2015r., ogłosiła, iż ich P.1HH Hammerhead zaliczył już swój pierwszy oblot w grudniu zeszłego roku, z lotniska Trapani-Birgi na Sycylii, sam zaś oblot odbył się nad Morzem Śródziemnym. P.1HH, to prototyp samolotu bezzałogowego, który bazuje na wcześniejszym projekcie Piaggio, czyli P.180 Avanti […]

adasskoo
adasskoo
Dronitolog, bloger, publicysta, pomysłodawca InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

baner reklamowy IronSky

Twitter

Facebook

Google+

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).