via @Info_Dron

RecenzjeOpisy

Global Hawk’i w służbie Japonii.

Jak donosi D24, jedne z najbardziej rozpoznawalnych i medialnych dronów wojskowych na świecie, znalazły swój nowy dom. Nowym nabywcą tych pięknych maszyn jest Japonia. Mowa oczywiście o amerykańskich dronach RQ-4 Global Hawk.

http://pl.wikipedia.org/wiki/RQ-4_Global_Hawk

fot : pl.wikipedia.org/wiki/RQ-4_Global_Hawk

Co skłoniło Japonię do tak drogich zakupów?

Bez wątpienia nie chodzi tylko o renomę i samą chęć posiadania jednych z najlepszych dronów na świecie.

Najprawdopodobniej chodzi o spory terytorialne z sąsiadami. Wschodnia Europa ma w darze Rosję, Japonia zaś ma swoje Chiny. Ich spór toczy się głównie o wyspy Diaoyu/Senkaku.

Global Hawki to co prawda wielozadaniowe maszyny, sprawdzone już wielokrotnie, jednak czy zagwarantują Japonii bezpieczeństwo terytorialne? Trudno powiedzieć.

Niedawne zestrzelenie dronów OBWE przez separatystów/noworosjan na terytorium Ukrainy, jasno daje do zrozumienia, że w obliczu konfliktu międzynarodowego, drony tak naprawdę są bezsilne. Zwłaszcza te ze średniej półki, lub słabsze.

Global Hawk’i wszakże tam nie latały. Przynajmniej oficjalnie. Ich zasadniczą zaletą w takich sytuacjach jest na pewno fakt, iż latają bardzo wysoko, nawet do 20km nad ziemią. I dość długo, bez lądowania i tankowania w powietrzu blisko dobę, natomiast z 1-razowym tankowaniem w powietrzu prawie 35godzin! Jeśli do tego dodać też fakt, iż drony te wyposażone są po zęby w najnowocześniejszą elektronikę z zakresu kontroli lotu, rozpoznania terenu, nawigacji i że są w stanie całkowicie latać autonomicznie, to można z dużym prawdopodobieństwem domniemać, iż nic im nie grozi, nawet nad terytorim Chin.

Niedawno też pisałem na łamach InfoDrona o Chińskim postrachu dronów – laserze, który to potrafi zestrzeliwać bezzałogowce. Problem jednak w tym, że potrafi on trafić tylko w drony niskiego lotu – aż do 500metrów w górę (powiedzmy zabawki). Dla przypomnienia nowy, japoński nabytek spokojnie może latać blisko 40 krotnie wyżej! Komentarz chyba zbyteczny.

I na koniec tak dla przypomnienia, żeby lepsze były wrażenia 😉 :

Dane podstawowe RQ-4 Global Hawk
PaństwoStany Zjednoczone
ProducentNorthrop Grumman
TypUAV
Załoga0
Historia
Data oblotu1998 r.
Dane techniczne
Napęd1 × Allison Rolls-Royce AE3007H dwuprzepływowy
Wymiary
Rozpiętość35,5 m
Długość13,4 m
Wysokość4.6 m
Masa
Własna3 850 kg
Użyteczna10 400 kg
Osiągi
Prędkość przelotowa650 km/h
Pułap20 km
Zasięg20 000 km
Długotrwałość lotu20-36 h

PS ciekawe, czy Japończycy przemalują je na kolory narodowe? 🙂

źródło: wikipedia.org, Defence24

Artykuły podobne

  • System „antydronowy” Northrop Grumman C-UAS kończy testy ogniowe w Yuma w Arizonie

    HUNTSVILLE, Alabama – 22 listopada 2022 r. – System dowodzenia i kontroli (C2) krótkiego zasięgu Counter Unmanned Aerial Systems (C-UAS) firmy Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC) pomyślnie przeszedł najbardziej złożony jak dotąd system testów systemów. Forward Area Air Defence Command and Control (FAAD C2) służył jako system C2 dla wszystkich zasobów C-UAS używanych do wykrywania i […]

  • USA: Bezzałogowiec X-47B tankuje także w locie

    X-47B to bezzałogowiec uderzeniowy opracowany  przez Northrop Grumman. Jest koronnym przykładem użycia technologii Stealth, dzięki której maszyna jest niezwykle trudna do wykrycia przez wroga. Bezzałogowiec ten jest w stanie także startować i lądować na okrętach (US Navy). W ostatnich dniach, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych pochwaliła się także kolejnym osiągnięciem. Mianowicie X-47B przeszedł z sukcesem próby […]

  • DARPA: Projekt TERN – pokładowe bezzałogowce klasy MALE.

    Czym nas dziś DARPA zaskoczy? DARPA (Defense Advanced Research Project Agency – Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Obronnych), tym razem we współpracy z biurem badań naukowych US Navy (Office of Naval Research), pracuje nad kolejnym, ambitnym projektem bezzałogowca, zwanym dalej TERN (Tactically Exploited Reconnaissance Node, oznacza także rybitwę). Rola tych dwóch organizacji sprowadza się w zasadzie […]

  • Holandia będzie miała swoje centrum szkoleń dla operatorów BSL’i typu MALE.

    Wygląda na to, iż niektóre kraje, w tym też wspomniana Holandia, wzięły sobie mocno do serca ostatnie doniesienia o problemach USA w zakresie obsługi Predatorów i Reaperów. Przypomnę tylko, iż chodzi o braki kadrowe w obsłudze zestawów ww. maszyn. W szczególe, przedsiębiorstwo Strat Aero podpisało z Agencją rozwoju Holandii Zachodniej list intencyjny w sprawie utworzenia […]

Adam Kajko
redaktor InfoDron'a.

Przede wszystkim tata swoich dzieci. W kręgu zainteresowań m.in. nowe technologie, robotyka, bezzałogowece, militaria, IT, AI, nieco polityka. Z bardziej przyziemnych: akwarystyka i ogród. Jestem otwarty na współpracę.

Pinterest

Zapisz się do newslettera!

* Na podany email wysyłane będą skrócone informacje o nowych artykułach. Podany email nie będzie w żaden inny sposób używany - tylko i wyłącznie newsletter (z którego w każdej chwili można zrezygnować).