- Miejsce akcji:
Gliwice
- Zaangażowane podmioty:
- Przedmiot akcji:
Certyfikat o numerze P-001/01
- Czas akcji:
od 15.09.2014r. do [teraz]
- Zakres:
- Projektowanie
- obliczenia aerodynamiczne
- obliczenia wytrzymałościowe
- Produkcja
- wytwarzanie elementów kompozytowych
- Testy
- testy naziemne
- testy w locie
- Projektowanie
Tyle suchych faktów. Co to oznacza w praktyce?
Przyznanie certyfikatu Spółce F. od ULC i tym samym objęcie produkcji samolotów bezzałogowych państwowym nadzorem oznacza, że wszystkie konstrukcje opracowywane i produkowane przez tę spółkę muszą spełnić wymogi technologiczne co najmniej w takim samym stopniu jak załogowe statki powietrzne we wszystkich wyżej wymienionych zakresach.
Czy to oznacza, że spółka Flytronic dopiero teraz rozpoczęła produkcję BSLi?
Nie! Flytronic jest znaną już i docenianą na rynku firmą produkującą BSL’e, jednak dopiero teraz może to robić w sposób certyfikowany/znormalizowany. Sam certyfikat podnosi renomę firmy, która tym samym wyróżniła się nie tylko w Polsce, ale także i w Europie. Gwarantuje także, że produkowane przez nią drony, są na bardzo wysokim poziomie i spełniają na pewno normy co najmniej takie same, jak w przypadku samolotów załogowych.
Co więcej, drony, które Flytronic ma od dawna w produkcji, także spełniają surowe normy certyfikacji, m.in. UAV FlyEye, czy aerostaty Skyranger. Spółka może produkować także FlySAR’y, czy wojskową MANTĘ. Ogólnie drony do 150kg (UA V klasy F).
W praktyce wygląda to podobnie jak z samochodami i samolotami, mianowicie dron dostaje „rejestrację” i musi być nią trwale oznaczony. Polskie UAV’y będą rejestrowane wg klucza „SP – X/…/…” gdzie dwie pierwsze litery oznaczają kraj rejestracji (SP to Polska), kolejna litera „X” oznacza, że mamy do czynienia z BSP i dalej nadawane są dwie indywidualne litery oznaczające konkretną maszynę.
Na dzień dzisiejszy, tylko Flytronic może rejestrować w ten sposób drony. Żadna inna firma w Polsce nie posiada tego przywileju, a tym samym nie spełnia surowych norm certyfikacji ULC.
Pierwszym ,zarejestrowanym oficjalnie, polskim samolotem bezzałogowym jest najnowszy dron gliwickiej firmy MANTA. Otrzymał on rejestrację SP_XFT o numerze 001, waży ponad 50 kg, rozpędza się do blisko 200km/h. MANTA, mająca rejstrację, może poruszać się w cywilnej przestrzeni powietrznej na identycznych zasadach, jak analogicznie certyfikowane samoloty załogowe.
Flytronic, posiadając certyfikat ULC, jest tym samym zobowiązana do „normalizacji” każdego produkowanego drona, a nie tylko wybranych… Tym samym, potencjalny ich nabywca może być pewny, że jego dron na pewno spełnia surowe normy ULC, niezależnie od wyboru drona.
- czytaj także raport ULC nt. UAV w Polsce! (ciekawa lektura uzupełniająca w PDF) 🙂
źródło:stosunki.pl, flytronic.pl